Motocyklowe tarcze hamulcowe — wszystko, co powinieneś o nich wiedzieć

​Bezpieczeństwo na drodze to podstawa — bez niego nie ma mowy o jeździe na motocyklu! Wpływa na niewiele czynników, m.in. zachowanie uczestników ruchu drogowego, stan nawierzchni, warunki pogodowe i stan techniczny jednośladu. Na ostatni z nich masz wpływ — nie powinieneś ignorować kondycji mechanicznej swojego motocykla, a już na pewno nie możesz zapominać o wzorowej sprawności układu hamulcowego. To głównie on ujarzmia osiągi maszyny — a czasami zbyt dużą fantazję kierowcy — gwarantując przewidywalną drogę hamowania. W tym materiale przybliżymy ci temat motocyklowych tarcz hamulcowych, omówimy ich rodzaje i podpowiemy, kiedy należy wymienić je na nowe.

Hamulce bębnowe czy tarczowe? Wybór jest prosty!

Hamulce tarczowe na dobre wyparły szczękowo—bębnowe układy hamulcowe. Co prawda możemy je jeszcze spotkać w niektórych motorowerach, tańszych motocyklach klasy 125 i skuterach, jednak w jednośladach o większych osiągach nie ma już na nie miejsca. I dobrze — tarcza hamulcowa pokonuje klasyczny bęben na każdej płaszczyźnie. Przede wszystkim zapewnia lepsze odprowadzanie ciepła, przez co nie przegrzewa się, jak szczęki zamknięte w szczelnej obudowie bębna. Oznacza to większą skuteczność i krótszą drogę hamowania nawet przy bardzo intensywnej jeździe (np. na torze wyścigowym). Tarcza hamulcowa i zacisk umieszczone są na zewnątrz, co z jednej strony zapewnia znakomite chłodzenie i prosty serwis, a z drugiej — może doprowadzić do uszkodzenia tarczy przy nagłym schłodzeniu (np. po wjechaniu w kałużę). Oba elementy rozgrzewają się do bardzo wysokich temperatur — w warunkach miejskich do około 350 st. Celsjusza, podczas agresywnej jazdy do 600, a podczas wyścigów nawet do 1000 stopni! Po niespodziewanym kontakcie z wodą na tarczy mogą pojawić się mikropęknięcia, a w najgorszych przypadkach — nieodwracalne odkształcenia, które zmuszają do wymiany na nowy komplet. 

Kiedy tarcze hamulcowe nadają się do wymiany?

Powody, dla których tarcza hamulcowa kwalifikuje się do wymiany, można podzielić na dwie grupy — te, które widać gołym okiem, oraz te, które prędzej poczujesz podczas jazdy. Do pierwszej z nich należą zmiany na powierzchni tarczy, które zweryfikujesz bez użycia specjalistycznych narzędzi. Wszelkiego rodzaju pęknięcia, głębokie wżery po korozji czy przebarwienia po przegrzaniu (czyli fioletowe lub wielokolorowe plamy na powierzchni roboczej) to znak, że tarcza hamulcowa do motocykla powinna pojawić się w koszyku twojego ulubionego sklepu motoryzacyjnego. Weryfikacja uszkodzeń z drugiej grupy jest nieco trudniejsza i wymaga od kierowcy nieco więcej uwagi podczas jazdy — niepokojące dźwięki dochodzące z okolicy zacisku hamulcowego, nierównomierne zużycie klocków hamulcowych, drgania na kierownicy podczas szybszej jazdy i bicie podczas hamowania to jasne komunikaty wysyłane przez zdeformowaną tarczę hamulcową. Jeśli je usłyszysz, czym prędzej udaj się do mechanika lub spędź trochę czasu w garażu na samodzielnej weryfikacji źródła problemu.

Warto zaznaczyć, że uszkodzenia mechaniczne to nie jedyny powód, żeby wymienić tarczę hamulcową na nową. Tak jak każdy inny element twojego motocykla, tak i tarcze hamulcowe ulegają naturalnemu zużyciu. Dlatego warto kontrolować (np. podczas okresowego serwisu) ich grubość — większość producentów podaje minimalną wartość, jaką może posiadać ich produkt. Jeśli tarcze w twoim motocyklu są cieńsze niż powinny, czym prędzej wymień je na nowe — gra toczy się o twoje bezpieczeństwo, więc nie powinieneś sobie tego odpuszczać. Pamiętaj, że po wymianie tarcze hamulcowe — klocki również — wymagają dotarcia i przez pierwsze kilkadziesiąt kilometrów będą zapewniały gorszą skuteczność, a co za tym idzie dłuższą drogę hamowania.

Rodzaje motocyklowych tarcz hamulcowych

Motocyklowa tarcza hamulcowa to na pierwszy rzut oka tylko kawałek metalu? Nic bardziej mylnego. Tarcze hamulcowe spotykane we współczesnych jednośladach możemy pogrupować pod kątem m.in. zastosowanego materiału, konstrukcji i stylistyki. Pod koniec lat 60., kiedy za sprawą Hondy CB 750 Four tarczowe układy hamulcowe pojawiły się w wielkoseryjnej produkcji motocykli, na rynku był tylko jeden rodzaj tarcz — monolityczne dyski z żeliwa nieposiadające żadnych otworów ułatwiających odprowadzanie ciepła. Na szczęście dzisiaj już nie spotkamy takich rozwiązań. Współczesne tarcze hamulcowe to zaawansowane produkty wykonane najczęściej z nierdzewnej stali stopowej — w wyścigowych maszynach spotykane są także tarcze z włókna węglowego, jednak konieczność rozgrzania ich do temperatury 250 st. Celsjusza w celu uzyskania pełnej sprawności wyklucza je z codziennej eksploatacji — posiadające otwory lub nacięcia ułatwiające chłodzenie.

Konstrukcja współczesnych tarcz hamulcowych nie tylko pozwoliła na znaczny wzrost bezpieczeństwa jazdy (lepsze chłodzenie to większa skuteczność), ale również na dłuższą eksploatację w porównaniu do monolitycznych dysków z żeliwa. Co więcej, większość producentów stosuje tzw. tarcze pływające. Stalowe tuleje umieszczone pomiędzy powierzchnią roboczą a mocowaniem do piasty koła zapewniają niewielki luz osiowy, dzięki któremu tarcza nie ma stałego kontaktu z klockami hamulcowymi, co zmniejsza tarcie, zużycie paliwa i temperaturę obu elementów.

Tarcza hamulcowa do motocykla — dlaczego warto wybrać dobry produkt?

Szukając nowych tarcz hamulcowych do motocykla, warto zdecydować się na produkt renomowanej marki. To w końcu jeden z kluczowych elementów układu hamulcowego, więc nie radzimy na nim oszczędzać. Niskiej jakości tarcza hamulcowa do motoru, często pochodząca z niezweryfikowanej fabryki z dalekich krajów azjatyckich, może nie podołać obciążeniom, jakie czają się na nią podczas ostrego hamowania. Przypominamy, że jakość tarcz hamulcowych przekłada się nie tylko na ich skuteczność w momencie wytracania prędkości, ale również na długość eksploatacji — jest duża szansa, że im tańszy produkt wybierzesz, tym krócej ci on posłuży i nie zapewni aż wysokiego poziomu bezpieczeństwa na drodze, jak tarcza od dobrego producenta. 

Warto zaznaczyć, że na jakość tarcz hamulcowych ma wpływ nie tylko materiał i proces obróbki, ale również transport i sposób przechowywania na sklepowych półkach lub w magazynie. To kolejny powód, dla którego warto kupować produkty od sprawdzonych sprzedawców, którzy mogą pozwolić sobie na prawidłowe magazynowanie.

Szukasz motocyklowych tarcz hamulcowych ze sprawdzonego źródła? Odwiedź salony I’M Inter Motors lub sklep internetowy imready.eu

W I’M Inter Motors — największej sieci sklepów motocyklowych w Polsce — oraz na imready.eu znajdziesz kilkaset modeli tarcz hamulcowych od renomowanych producentów, m.in. Brembo, 4 Ride i TRW. Taki wybór pozwoli ci znaleźć idealną tarczę hamulcową do twojego motocykla. Odwiedź jeden z 39 salonów I’M Inter Motors lub imready.eu i znajdź sprawdzone komponenty do układów hamulcowych.

Artykuł partnera

Kategorie: Motoryzacja,

Autor

Redakcja

4tuning.com.pl

Komentarze (0)